Stolica i największe miasto Niemiec, na prawach kraju związkowego. Zajmuje powierzchnię 890 km², zamieszkuje je blisko 3,5 mln osób.
Berlin leży we wschodniej części Niemiec. Położony jest nad rzeką Sprewą i Hawelą oraz ich dopływami. Sprewa w dzielnicy Spandau wpada do Haweli, prawego dopływu Łaby. Berlin znajduje się między płaskowyżami Barnim i Teltow. Leży około 90 km od granicy z Polską. Największa długość miasta w kierunku wschodnio-zachodnim wynosi około 45 km, największa długość w kierunku północno-południowym wynosi około 38 km. Najwyższe wzniesienie ma wysokość 115,4 m n.p.m., natomiast najniższy punkt leży na wysokości 32 m n.p.m
Niemiecka autostrada A4 (niem. Bundesautobahn 4, BAB 4, Autobahn 4)
przecina Niemcy na osi wschód-zachód. Przebiega od przejścia granicznego z Holandią niedaleko Akwizgranu do granicy z Polską w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, gdzie łączy się z polską autostradą A4. Jest częścią drogi międzynarodowej E40: Ostenda – Akwizgran – Kolonia – Erfurt – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów – Lwów – Kijów. Autostrada składa się z dwóch odcinków, zachodniego (Akwizgran – Kreuztal: 156 km) i wschodniego (Kirchheim – Görlitz: 429 km). Istnieją dalekosiężne plany połączenia obu odcinków, jednak ich realizacja nie jest pewna. Dotychczas, w latach 2002-2006, dobudowano tylko krótki odcinek do węzła Olpe do drogi krajowej B54n. Budowa nie jest rzeczą pilną gdyż w chwili obecnej oba odcinki są dogodnie połączone autostradami A5 i A45 (długość trasy wynosi około 170 km, w porównaniu odległość w linii prostej wynosi około 125 km). Budowę autostrady rozpoczęto w latach 30. Przed zaprzestaniem robót w 1943 wykonano większą część odcinka wschodniego. Autostrada doszła wtedy do Budziszyna. Dalej na wschód prace ziemne prowadzone były aż do Bolesławca, gdzie autostrada (obecnie ten odcinek leży w Polsce i nosi oznaczenia A4) miała łączyć się z autostradą Berlin – Wrocław (obecna A18). Po podziale Niemiec w 1945 nowa granica kilkakrotnie przecinała A4, co spowodowało zamknięcie przygranicznej części trasy, która następnie popadła w ruinę. Ruch na tym odcinku otwarto dopiero po zjednoczeniu Niemiec w 1990. Odcinek autostrady w NRD przetrwał do lat 90. bez znaczących modernizacji (w kilku miejscach, na krótkich odcinkach dobudowano brakującą drugą jezdnię). Po zjednoczeniu rozpoczęto gruntowną modernizację autostrady na terenie byłej NRD. Dobudowano brakujący odcinek od Budziszyna do Görlitz. W kilku miejscach poszerzono autostradę do trzech pasów. Na kilku krótkich odcinkach autostrada będzie zbudowana na całkowicie nowym szlaku (np. dookoła Eisenach)
Berlin to Wrocław.
Autostrada A18 is a short planned motorway in southwestern Poland which is to run from the Polish/German border at Olszyna/Forst-Bademeusel and the German Bundesautobahn 15 to the Polish Autostrada A4. The highway is a part of the European route E36 and the Pan-European corridor IIIA from Berlin to Wrocław. After it's completed, the A18 should be 78 km (48 mi) long. The stretch currently opened and signed as A18 from Golnice to the A4 is 7 km (4 mi) long. The remaining 71 km (44 mi) exists presently as a dual-carriageway road not up to motorway standards and not officially signed a such. Before August 2009, the signed A18 was 17 km long,[1] until part of it was resigned as A4 in the summer of 2009, after the completion of a missing stretch of that motorway.
Autostrada A18 is a short planned motorway in southwestern Poland which is to run from the Polish/German border at Olszyna/Forst-Bademeusel and the German Bundesautobahn 15 to the Polish Autostrada A4. The highway is a part of the European route E36 and the Pan-European corridor IIIA from Berlin to Wrocław. After it's completed, the A18 should be 78 km (48 mi) long. The stretch currently opened and signed as A18 from Golnice to the A4 is 7 km (4 mi) long. The remaining 71 km (44 mi) exists presently as a dual-carriageway road not up to motorway standards and not officially signed a such. Before August 2009, the signed A18 was 17 km long,[1] until part of it was resigned as A4 in the summer of 2009, after the completion of a missing stretch of that motorway.
niedziela, 24 kwietnia 2011, lukegiles
Komentarze
Prześlij komentarz